REVIEW: NIOH
Matematica succesului și straturi
Componentele de progresie în nivel și atribuirea de puncte de dezvoltare, puncte de evoluție în artele samurai, în artele ninja precum și cele omnyo (magie), sunt extrem de importante. Chiar dacă în joc există metode prin care poți să resetezi toate cele de mai sus, procedeul costă destul de mult, iar costul crește enorm cu fiecare reset. Nu-ți poți permite deci să experimentezi la nesfârșit cu diferite construcții de personaj (build-uri), ci ești nevoit să te limitezi la două sau trei încercări. Reset-ul se face prin cumpărarea unui “Book of Reincarnation” – primul costă 10.000 de monede, următorul 30.000, cel de-al treilea ajunge la 100.000, și tot așa până ce costurile se ridică la peste un million și devin absolut prohibitive fără un grind dement. În NIOH, nivelul maxim pare a fi 750, însă, în mod similar cu Bloodborne, punctul ideal este undeva în jurul nivelului 200, înainte ca investiția în timp și dezvoltare să aducă un adaos prea mic ca să mai merite.
Vă sfătuiesc ca imediat ce ați trecut cu succes de prolog și puteți evolua în nivel, să studiați cele opt categorii de dezvoltare (Body, Heart, Stamina, Strenght, Skill, Dexterity, Magic, Spirit) și apoi, luând în considerare ce arme se potrivesc cel mai bine stilului vostru de joc, să investiți cu grijă. Am apreciat faptul că deși despre acest joc se vor scrie sute de pagini de wiki cu sfaturi, “build”-uri, ghiduri și strategii, iar fiecare componentă surprinde prin straturi peste straturi de adâncime, în fapt, nu aveți nevoie de niciun ajutor extern. NIOH este extrem de detaliat și bine documentat în toate privințele, evoluția în nivel nefăcând nicio excepție de la această caracteristică. Jocul oferă explicații detaliate pentru fiecare categorie, este de ajuns să nu vă grăbiți și să citiți cu atenție, pentru a descoperi toate răspunsurile și, cum ar spune Frank Herbert, toate întrebările corecte.
Eu, de pildă, am ales să dezvolt un personaj axat pe “dual swords” și “swords”, o alegere personală venită din dragostea pe care am avut-o dintotdeauna pentru katana, o armă pe care o consider elegantă, cu valențe profund spirituale. William poate avea două arme diferite, echipate în același timp, schimbând cu ușurință între cele două, chiar și în timpul încleștărilor. Pentru mine, evoluția în Skill (îmbunătățește performanța în mânuirea a două săbii în același timp) și Heart (îmbunătățește mânuirea săbiilor și mărește bara de Ki) în mod principal, Body (pentru mai multă viață și rezistență) și Spirit (pentru mai multă eficiență în arme vii) în mod secundar, s-au dovedit a fi calea ideală. Pentru că am avut grijă chiar de la primul nivel să atribui în mod echilibrat punctele, nici acum nu am utilizat “Book of Reincarnation” pe care l-am cumpărat, imediat ce am avut ocazia, ca o metodă de precauție. Probabil undeva pe la nivelul 150 voi face un reset complet, doar pentru a experimenta cu o altă construcție de personaj sau a-mi perfecționa build-ul de acum.
Dar ce este o armă vie? Ce-i cu punctele de dezvoltare în artele ninja, samurai și omnyo? Mai întâi, de îndată ce Saoirse îi este furată lui William, descoperă că poate să invoce un alt spirit protector. Inițial, puteți alege unul din trei, toate având capacitatea de a se manifesta în luptă sub forma armelor vii, care atunci când sunt activate, conferă câteva minute de invincibilitate și damage mărit exponențial. Nu se fac concesii prea mari nici în acest caz, dacă ești lovit în timpul utilizării unei arme vii, durata ei este scurtată pe măsura loviturilor încasate, chiar dacă nu pierzi din viață. Însă armele vii nu pot fi activate des, și te doare sufletul când vezi că în loc să profiți de ele la maximum, pierzi o treime doar pentru că te grăbești și/sau uiți să te miști tactic. Din nou, subliniez, NIOH recompensează execuția și nu lasă loc de echivoc în această privință.
1 Comentariu
Dor
Multe elemente descrise în review pot fi experimentate in shadow warrior 2013, însă la un nivel mai redus ca și complexitate. Mă refer, de exemplu, la acele lovituri precise ce pot dezmembra inamicul în 2 timpi și 3 mișcări. KI-ul e și el folosit, stamina de asemenea, protagonistul obosind. Dar, cum am spus, toate acestea sunt mult mai puțin complexe decât în NIOH, din ce pot deduce din review. SW2013 îmi place foarte mult, e posibil să îmi placă și NIOH, păcat că nu vine cu suport nativ Linux.