REVIEW: Pillars of Eternity
Cred că cea mai mare problemă a lui Pillars este faptul că a apărut după Divinity: Original Sin. Un titlu care ne-a arătat că poţi face RPG-uri în stil vechi, dar modernizate. D:OS, este surprinzător din toate punctele de vedere şi nu-ţi vine să crezi cât tupeu au avut producătorii, în timp ce Pillars… mai ales prin comparaţie, pare creat de cineva încorsetat de convenţiile de demult sau de cineva care se străduie să nu pară incompetent ca şi programator, care poate a dorit să creeze mai mult, dar nu ştie cum, nu poate cum. Al doilea minus… a doua alegere de design care m-a înfuriat a fost stupiditatea eroilor dar şi limitările de gameplay impuse. În PoE nimic nu este stack-abil, ca şi cum, dacă ţi-aş arunca o găleată de gaz în cap şi ţi-aş da foc, apoi aş mai arunca una, nu ai arde mai repede sau mai puternic. Nu, ai arde exact la fel de tare, dar, hai, treacă de la mine, pentru puţin mai mult timp, până ce a doua cantitate de gaz este complet transmutată. Şi mi-aţi putea spune: „băi Nicule, aici chiar exagerezi, asta e norma în mai toate RPG-urile”. Şi vă dau dreptate, asta e norma şi e foarte greu să balansezi un joc atât de complex, dacă nu pui nişte limite, dar, ştiţi ceva? Un producător care renunţă la ele (sau nu le face atât de evidente) dar se luptă, cu toate astea, să optimizeze gameplay-ul şi să ţină cont de ce ai putea inventa şi încerca, arată un mult mai mare respect pentru noi, ca şi jucători. În Divinity, de exemplu, dacă ţi se pune pata şi muţi 10 butoaie pline cu parafină, adunate de cine ştie unde (e dificil, pentru că sunt foarte grele şi trebuie să faci ture-ture) şi le pui pe toate pe acelaşi câmp de bătălie, să te ţii. Poţi, dacă vrei, doar să le spargi şi toată lumea care va călca în lichid va fi încetinită, poţi apoi să dai foc bălţilor (şi implicit tuturor celor care stau în ele) şi să creezi astfel şi zone de netrecut între tine şi inamici. Sau, şi mai bine, aştepţi ca duşmanii să ajungă între ele şi arunci o vrajă atât de puternică încât să provoci o explozie. Dacă butoaiele sunt suficient de apropiate, te bucuri de artificii, de nu, poţi să te repoziţionezi şi să reîncerci capcana cu butoiul cu numărul doi. Chiar mai bine, poţi pune între aceste butoaie şi câteva cu otravă şi provoca explozii mult mai nocive, care continuă să ardă mediul înconjurător chiar şi după ce bumul iniţial dispare. Până şi butoaiele cu apă sunt interesante. Ce credeţi că o să se întâmple cu cei care calcă în bălţi dacă aruncaţi un fulger?
În Pillars nu există această diversitate, nu există niciun fel de interacţiune între eroi, vrăjile lor şi restul elementelor jocului, nu poţi combina două efecte pentru un rezultat mai puternic şi aşa mai departe, producătorii au decis să te limiteze total, ori joci aşa cum vor ei,ori nu joci. Te apucă din când în când dragul explorării şi ajungi într-o zonă în care simţi că trebuie să fie ceva ascuns. Perii şi după 5 minute, în sfârşit, eroul cu ochii mai ageri observă trapa din podea. Cauţi şi te bucuri ca un copil, un inel unic care oferă +3 Perception (exact ce-ţi trebuia), îl pui rapid pe degetul cercetaşului şi râzi ca un nebun. Cu 20 la Peception sigur nu o să-ţi mai scape nimic! Când deschizi panoul cu statistici însă, surpriză, doar 18, în loc de 17 cât aveai înainte? Păi de ce?! Păi pentru că basca cu vizor cu ultraviolete (vorba vine, încerc să dau sens puterilor ăstora anexate obiectelor pe care le echipăm în RPG-uri) nu e compatibilă cu inelele magice care aruncă o aură peste obiectele sau trapele ascunse. Pur şi simplu nu funcţionează împreună. Probabil unul foloseşte Unix în timp ce celălalt Windows, iar eroul nu poate rula două sisteme de operare simultan. Din acest punct de vedere PoE este mai slab şi decât unele jocuri flash gratuite, ca seria Epic Battle Fantasy, pe care v-o şi recomand. În EBF3 am reuşit să strâng şi să arunc atâtea bucăţi de armură pe un singur erou încât a sărit (cumulat) peste 100% din punct de vedere al protecţiei împotriva unuia dintre tipurile posibile de damage. Ce credeţi că s-a întâmplat în momentul în care am dat nas în nas cu un inamic care ataca pur pe palierul pe care eram acoperit total? De fiecare dată când lovea acel erou, îl însănătoşea. Pe lângă incredibilul şi hilaritatea situaţiei („dă frate, dă, dă cât vrei tu în ăla”), lucrurile de genul acesta te atrag în a experimenta şi te fac să-ţi pese de lore-ul şi echipamentul pe care-l foloseşti. Şi credeţi-mă, EBF3, cu toate combinaţiile şi buff-urile posibile aruncate peste eroi, tot nu a devenit uşor. De fapt, există lupte pe care clar nu le poţi câştiga, nici după ce ai găsit toate armurile şi armele din joc. Ăsta da tupeu.
Mă străfulgeră o idee (ghiciţi în care dintre jocuri): „oare dacă mut cuferele astea, deosebit de grele şi de greu de distrus în faţa unor deschideri mari, pot forţa toţi inamicii către un cap de pod improvizat?” Ce credeţi(?), a funcţionat! Apoi mă trăsni alta: „păi ia stai aşa, dacă aleg ca eroul ăsta să nu mai poată fi vindecat decât cu otravă şi să se facă bine de fiecare dată când e rănit sau stă în bălţi pline de sânge (cât de geniale sunt aceste posibilităţi?!), oare nu pot să-i dau o armă care să-i facă rău, pentru a-l face constant bine?” Ce credeţi(?), nu a funcţionat.. Dar, ce importanţă are, producătorii mi-au câştigat respectul şi m-au făcut să investesc pe atât multe planuri în jocul lor. În Pillars… uff… nici măcar nu-ţi trece prin cap să încerci lucruri de genul, pentru că nu există niciun fel de interactivitate cu mediul înconjurător. Nu poţi muta nimic, nu poţi teleporta nimic, nu poţi interacţiona cu scaunele, mesele, sau oricare alte obiecte decorative, nu există nici măcar pickpocketing(?!). Ceea ce se răsfrânge negativ şi asupra posibilităţilor de rezolvare a puzzle-urilor şi quest-urilor. În Divinity, în câteva cazuri, reuşeşti să-ţi atingi scopul în moduri deosebite şi bizare, mai-mai că-ţi vine să crezi că ai faultat jocul (că ai trişat), atât de multe posibilităţi de rezolvare există. În PoE nu funcţionează decât cu lupta sau cu vorba. De multe ori ai impresia că joci un adventure de tip vechi, în care plimbi eroii peste planşe frumos colorate, numai că, în loc să cauţi obiecte, aştepţi să apară următorii inamici. Singurul moment în care mi s-au aprins luminiţele a fost când am realizat că pot dezarma şi lua cu mine capcanele împrăştiate prin niveluri. După care am încercat să pun mai mult de una cu acelaşi erou şi mi-a trecut. În momentul în care o plasezi pe a doua prima dispare ca prin magie. Puf! Harry Potter! Am zis că scuip pe ecran.
29 Comments
George Ene
Recunosc ca am dat scoll sa vad doar nota :)) timpul sa citesc acum.
Bethrezen
Jocul se aseamana cel mai mult si mai mult fix cu jocul pe care nu l-ai jucat: Icewind Dale. De altfel, daca lasi optiunea pentru a asculta comentariile game designer-ilor activata, se precizeaza asta in mod expres, cred ca de doua ori.
Nu e un Baldur’s Gate 3 ci un foarte imbunatatit Icewind Dale 3. De unde si optiunea de a-ti crea chiar tu party-ul, lucru obligatoriu in ID3.
Ziskele
Mie mi s-a parut mult sub nivelul de tactica necesar pentru Icewind Dale, care iti macina nervii marunt cu axe-ul unui Frost Giant si pe nivelul de dificultate normal. Cred ca daca il juca mai punea in spinarea cu neajunsuri inca un minus.
ncv
@Bethrezen: vezi ce se intampla cand nu-ti faci temele bine? 🙂
dar uite, direct de pe site-ul lor:
„Eternity will take the central hero, memorable companions and the epic exploration of Baldur’s Gate, add in the fun, intense combat and dungeon diving of Icewind Dale, and tie it all together with the emotional writing and mature thematic exploration of Planescape: Torment.”
Bethrezen
Poate pe site au pus accent pe asemanarea cu Baldur’s Gate, fiind un titlu mult mai cunoscut (marketing), insa si-au facut clara intentia in-game. Iti recomand sa joci Icewind Dale 1 si 2 si sa observi asemanarile.
Bethrezen
Poveste cu inelul de +3 perception care nu e compatibil cu nu stiu ce alt item cu nu stiu ce aura, ori e un bug, ori o neatentie a ta. Stats-urile de acelasi fel nu se stackeaza, lucru precizat expres in joc. Lucru care iarasi respecta, daca nu ma-nsel, sistemul din BG si ID.
ncv
ori am complicat fraza prea mult si spunem amandoi acelasi lucru ori habar nu am ce inseamna stacking (sau cred ca inseamna tocmai inversul a ce am spus).
problema mea este ca nu pot sa folosesc doua obiecte care bonifica acelasi status. inteleg ca asta se intampla si in BG2 si poate toata gasca veche (nu imi mai aduc aminte), dar imi pare un sistem invechit care nu ar mai trebui folosit. face sute de item-uri redundante, si nici nu prea face sens sa se intamplea asa.
daca in schimb imi spui ca nu, ca merge sa folosesti doua obiecte care maresc, de exemplu, perception, si sa ai parte de buff-urile amandurora, atunci te contrazic, chiar si cu screen-uri daca vrei. am jucat jocul pe parcursul ultimelor 3 patch-uri, inclusiv ultimul si in toate 3 versiunile s-a intamplat la fel.
casca cu +3 la peception => poti arunca toate inelele, pelerinele etc. care nu au perception mai mare.
o discutie mai interesanta ar fi: e corect ca un review-er sa se planga de faptul ca jocul nu e ce vrea el?… cand devine o regula a unui joc un minus?
Cavalary
Reviewer-ul se poate plange de ce vrea, iar cititorul va vedea daca i se par acceptabile acele motive de nemultumire sau nu. Oricum review-urile care conteaza sunt cele care scot in evidenta minusurile, ca de plusuri se ocupa marketingul.
Cat despre non-stacking, da, ala e sistemul din jocurile D&D in general. In cele mai vechi e si mai rau de fapt, ca-n primul Baldur’s Gate poti purta doar un singur obiect magic, punct, si statsurile nu cresc deloc, ce ai de la inceput asa ramane natural, AD&D rules and all.
Bethrezen
Revin maine cu noi comentarii daca nu uit =)
Raul Alin Guse
Sincer chiar mi-a placut jocul, mai ales partea cu propriul tau castel. Apropo, stie careva vreun joc survival-sandbox ? (nu Minecraft, ca l-am jucat, ceva cu grafica mai less square-ish)
ncv
si mie mi-a placut jocul 🙂
incearca ARK: Survival Evolved
http://store.steampowered.com/app/346110/
chiar daca e un Early Access multa lume spune numai de bine
Raul Alin Guse
Multumesc. Am auzit de el dar nu stiam daca merita incercat
Pakistan
pe langa discutie:
avand in vedere ca inca nu am jucat nici Pillars si nici Original Sin, dupa ce am citit reviewul am tras concluzia ca ar trebui sa joc intai Pillars si apoi Divinity-ul ca sa pot sa le savurez pe amandoua cum trebuie 😀
ncv
hai ca asta e tare, de vreo 3 ori mi-a trecut prin cap sa scriu exact ce ai spus aici in review si tot am uitat. 🙂
este cea mai buna afacere daca-ti place genul.
Mr. W
M-a cam încurcat acronimul „PoE” – mă tot gândeam la Path of Exile şi mă minunam ce ‘mniezo caută aici 🙂
untip
Cu cat citesc review cu atat mi se pare ca nu s-a citit ce a promis jocul. Jocu a promis sa fie un succesor spiritual jocurilor Ininity Engine, lucru care a reușit. Pentru mine, comparând cu celelalte jocuri IE e pe locul 3 impreuna cu IWD2 si dupa Torment si BG2.
Insa sincer cel mai deranjant lucru e comparatia constanta cu D:OS. Sunt jocuri complet diferite, care nu au nicio asemănare in afara de faptul ca sunt RPG-uri. E cum ai compara CS cu CoD-ul. Ambele sunt FPS dar au principii fundamentale diferite, și asta le diferentiaza.
Comparația cu BG2 e de înțeles însa in BG2 e o aventura de nivel epic Acolo te duci în iad, apoi în tibet, apoi la dragoni, apoi în vulcan și apoi devii zeu. In BG1 te duci în pădurea 1, apoi in pădurea 2 apoi in mina 1 și mina 2 si apoi în pădurea 3. Si nici in BG 1 nu existau cine știe ce itemuri. Ai un topor care da +1d6 fire damage, o sabie cu un nume unic dar e doar un Long Sword +3, o sabie ce iti da free movement si cam atât. Si PoE e un BG 1 șlefuit incredibil de mult.
In rest review-ul are completa dreptate, mai ales cu optimizarea si anumite bug-uri. Expansion-ul va rezolva multe din aceste probleme si aduce multe schimbări dorite, dar pana atunci acele probleme inca vor exista
ncv
stiu, si eu m-am gandit de multe ori in timp ce am compus cum ca nu prea e buna comparatia. 🙁
nu vroiam ca Pillars sa fie Divinity, vroiam insa sa fie un la fel de frumos CRPG modernizat. vroiam prea multe 😐
presupun ca putem cade de acord cum ca amandoua sunt CRPG-uri nu. fantasy, izometrice, kickstart-ate, story driven – au destul de multe in comun. 🙂
ncv
chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat. 😐
FlorinM
Am terminat in sfasit de citit tot. Ce pot sa zic? Desi imi place la nebunie PoE si, personal, i-as da o nota mai mare, asta e fix genul de review care vreau sa il citesc cat mai des. Ca exemplu, cand cumpar carti pt Kindle de pe Amazon merg direct la review-urile de 1-2 stele.
Plus-urile le gasesti peste tot si in general le stii ca doar alea te-au atras la pagina de „add to cart”. Partile negative mi se par mult mai importante cand decizi daca dai banul sau nu. In final e vorba daca eu consider ca pot trece peste ele (poate chiar nu le consider negative unele) sau e ceva showstopper. Important e sa le stiu dinainte si nu multi review-eri le prezinta. Sau cel mult le prezinta doar pe cele grafice (merge doar cu 21 de fps, texturile cutare nu sunt ok, bla bla). Excelent review-ul!
In rest, intradevar Divinity Original Sin e ceva extraordinar. Pentru mine e jocul preferat din ultimii ani si abia astept sa joc Enhanced Edition in curand. Dar comparatia nu e corecta pentru PoE. PoE e fix ce s-au angajat sa faca in kickstater, un RPG old school in stilul celor Infinity Engine. Si au reusit. D:OS e total altceva. Da, tot un RPG, dar e RPG-ul care vroiau sa il faca Larian, e viziunea lor, e un RPG modern (chiar daca isometric). Nu e vorba sa fie „spiritual successor” pentru vreun BG, PS:T sau altele.
Kickstarter-ele astea care sunt succesoare e unor jocuri mai vechi sunt oarecum captive ale acelor jocuri/idei pentru ca oameni asta au platit. Nu poti sa ceri bani sa faci un succesor ale jocurilor stil Infinity Engine si apoi sa livrezi D:OS. E D:OS mai bun decat PoE? Eu zic ca da. Dar nu asta ai promis ca livrezi cand i-ai cerut omului banii. Si atunci… e dificil. Din acest punct de vedere Obsidian nu cred ca au avut aceeasi libertate care au avut-o Larian. Si e normal, Larian au facut-o in mare pe banii lor.
ncv
multumesc!
treaba e ca au promis pe langa Infinity Engine-like si BG2 si Planescape, si m-am bucurat, apoi m-am simtit trisat. sunt convins ca daca joc acum BG2 o sa-l inghit cu greu, asa cum bine spune si Mircea, dar eu raman la parerea mea ca nu au atins complexitatea acestor din urma titluri. se putea mai mult cu doar putin mai multa atentie la detaliu. nu vroiam jocul perfect, vroiam insa sa simt pasiunea din spatele detaliilor, asa cum am simtit-o cand am jucat D.OS.
ehh… ma bucur ca lumea a reactionat pozitiv si ca au vandut mult. acum au bani sa faca mai bine, mai mult, probabil au castigat si incredere (sper) sa inventeze cu tupeu.
Mircea
Pacat ca ai mentionat doar partile pozitive din Divinity: Original Sin. Sunt multe negative si acolo. E adevarat ca jocul este limitat dar este mai putin limitat decat BG 2 si BG 1. Crede-ma le-am jucat ca „pregatire” si am vazut cat de slabe sunt comparativ cu un Witcher 3.
Cu toate astea mi-a placut. Din ce motiv? Din cauza ca esenta jocului nu este libertatea de actiune sau asa zisul „emergent game-play” ci exploatarea regulilor care seamana foarte mult cu D&D sau mai degraba cu Pathfinder. PoE este o insiruire de lupte cu diverse creaturi care pot fi abordate intr-un fel infinit. Da, nu poti manipula mediul dar ai atat de multe vraji, atat de multe optiuni incat e fascinant cum poti sa teoretizezi totul, sa pozitionezi party-ul perfect, ca sa faci o combinatie meseriasa.
Frumusetea PoE vine din alt loc. Nu din libertate ci paradoxal din limitarile pe care le are si pe care daca inveti sa le exploatezi devii de neoprit. E o satisfactie similara cu placerea pe care o ai cand ai construit orasul perfect in Emperor: Rise of the Middle Kingdom.
ncv
citesc acest articol deosebit de interesant:
http://kotaku.com/how-kickstarter-saved-obsidian-1716537369
si-mi tot suna in cap: „E uşor să distrugi, ai încercat vreodată să construieşti?”
shepard76
de acord cu review-ul , insa dupa parerea mea avenit un pic cam tarziu pt ca mai este putin timp si apare urm expantion plus un patch ce va rezolva multe din punctele negative
http://www.neoseeker.com/news/27037-pillars-of-eternity-patch-20-available-for-all-lands-with-the-white-marchs-part-1/
ncv
din punctele pe care le-au trecut ei acolo patch-ul 2.0 nu o sa repare nimic din ce m-a deranjat pe mine.
also, am scris un pic mai sus:
„chiar crezi ca add-on-ul o sa repare toate problemele? m-am uitat peste trailer si m-am cam dezumflat, ce povestesc companionii despre lumile lor pare atat de exotic si ei ne trimit intr-un turn sa ne batem cu bazaconile. sunt convins ca, ca si dungeon crawler o sa fie foarte bun, dar eu speram la mult mai mult de atat”
sper sa ma contrazica.
ncv
review-urile mele mereu o sa vina un pic mai traziu 🙁
Gheorghe
Si eu am un comentariu intarziat… Cautam un RPG nou pe care sa il joc si de ceva vreme ma uit la Pillars. M-am uitat pe youtube la cateva inregistrari din timpul jocului si nu m-a convins. Luptele pareau a fi dintr-un joc foarte vechi. Ultimul RPG a fost exact Divinity Original Sin (enhanced) cu care se face comparatie destul de des, iar DOS mi-a placut enorm.
Review-ul e bun pentru ca ma lamureste sa nu dau banii pe Pillars, poate doar la mega sale. Inteleg ca e un joc pentru fani, dar mai bine faceau un remake cu un expansion nou la Icewind Dale sau alt joc consacrat.
Cand ai ca si competitie jocuri ca Divinity sau Witcher 3 (care arata cat de mult se poate face prin pasiune), sa faci acum un joc ca Pillars, e ca si cum Sony ar reveni cu o discheta floppy de 144 de mega, pentru nostalgici. Acelasi lucru se poate spune de jocurile cu grafica pixelata, care in loc sa inoveze ceva, incearca sa exploateze (facil) prin nostalgie niste limitari obiective de alta data.
Imi plac remake-urile, iar uneori caut pe net astfel de jocuri sau editoare pentru jocuri vechi. Dar jocurile noi trebuie sa inoveze, sa foloseasca curba evolutiei din ultimii ani, nu sa revina la concepte depasite. Pana si in primul Neverwinter, animatiile si luptele erau mai interesante decat ce am vazut in acest joc. In NWN, cu multi ani in urma, puteai face pauza, zoom si roti camera in jurul unui mag care casta un chain lightning. In Pillars poti face asta?
Doc
*O corectie rapida: Buzdugan = mace, in engleza. Flail = bici de lupta. Buzdugan nu e tot una cu biciul de lupta.*
Inapoi la citit, foarte bun articolul.
ncv
am modificat, multumesc!
initial am pus bice, dar mi-am spus ca nu arata exact ca un bici, am tradus flail si Google mi-a adus buzdugan, cu care nu am fost de acord, dar, daca nu m-am priceput.
Intelect Activ
Autorul acestui articol, cu siguranţă, nu a ajuns prea departe, în joc, fiind greu de cap, iute la mînie, fără răbdare şi mai ales cunoaştere a variantelor îmbunătăţite…