REVIEW: Super Mario Kart 8 Deluxe, Nintendo Switch

Experimentul Social

După câteva ore de jucat singur împotriva personajelor drăguțe manevrate de calculator și a altor entuziaști de pe mapamond, am realizat că mă plictisesc. Mario Kart nu este făcut pentru a oferi mari satisfacții în modul solo, așa că am solicitat ajutorul mai multor persoane care mi-au tranzitat sufrageria.

Am rămas plăcut surprins să descopăr că tatăl meu de 55 de ani a învățat imediat cum să folosească controller-ul și după prima cursă deja mă vâna cu aruncături de carapace de țestoasă pentru a-mi detrona supremația. Datorită Super Mario Kart 8, am ajuns să împart cu tata un moment de distracție gameristică așa cum nu am mai avut din perioada când concuram la Tetris și Mario Kart pe un Terminator prăfuit. Acest fapt mi-a întărit convingerea că jocul Nintendo se adresează mai degrabă publicului relaxat, care nu este preocupat de statistici și progres și pune pe primul plan distracția.

Același rezultat în ceea ce privește viteza de învățare și acomodare l-am obținut și cu fratele meu. Ba chiar i-am lăsat jocul și consola pe o perioadă mai lungă, astfel încât să aflu impresiile lui. Din ceea ce am putut determina, s-a distrat destul de tare în partide online și a avut parte de pauze plăcute de 15 minute când încerca să îi devanseze pe „japonezii care ies mereu pe primul loc”.

Pe de altă parte, un prieten din copilărie s-a arătat mai puțin impresionat și mi-a mărturisit că i se pare că joacă „un fel de Re-Volt, dar cu grafică mai bună”. Se pare că preferă jocurile de curse din seria Need for Speed și nu am putut să îi influențez părerea în vreun fel. Ba chiar s-a plictisit destul de repede și m-a lăsat singur să caut parteneri online.

Micul meu experiment mi-a arătat că Nintendo a făcut o treabă excelentă în a face jocul intuitiv și ușor de prins, dar și că abordarea relaxată nu este tocmai pe placul tuturor. Cu toate acestea, este mult mai plăcut să vezi reacțiile persoanelor din cameră atunci când sunt lovite de un Bullet Bill (ghiulea de tun) și pierd primul loc decât să te contrezi cu străini de pe internet. Compania niponă a înțeles ceva important despre jocuri: sunt mult mai distractive atunci când ai un partener lângă tine. Cu siguranță din același motiv au introdus în Super Mario Odyssey posibilitatea de a controla pălăria prin intermediul unui alt jucător.

Ba l-a ur…mărit până l-a devansat!

Detalii Tehnice și Bătălii Online

Nu am jucat Super Mario Kart 8 pe WiiU, dar am înțeles de la mai mulți specialiști în domeniu că este vorba, în esență, de același joc. Câteva dintre diferențele observabile includ adăugarea unei colecții impresionante de circuite, îmbunătățirea graficii pentru a face jocul să ruleze la rezoluția de 1080p cu 60 de cadre pe secundă, includerea unor personaje (Bowser Jr, King Boo, personaje din Splatoon) și obiecte (blocurile duble care includ bonusuri, fantoma, pana) noi și refacerea bătăliilor.

De fapt, experiența de joc se schimbă radical atunci când treci de la curse la bătălii în arene. Acolo scopul nu mai este de a-l lovi pe cel din fața ta pentru a-l devansa, ci de a strânge numărul cel mai mare de monede, de a păstra un obiect pentru perioada cea mai îndelungată, de a sparge baloanele celorlalți jucători, sau de a-i captura pe jucătorii din echipa adversă într-o cușcă. Dacă stau bine să mă gândesc, Super Mario Kart 8 Deluxe introduce în arene specifice versiuni adaptate pentru „Leapșa”, „Polițiștii și Hoții” și „CAPITALISM”.

Luptele cu alți jucători sunt distractive, dar procesul de învățare durează – mai ales atunci când ai de a face cu utilizatori experimentați de pe internet, care nu-ți dau nicio șansă și te ajută să pierzi de fiecare dată. Dacă în cazul curselor puteai să ai norocul de a obține obiecte bune care să te propulseze în frunte, aici trebuie să muncești din greu pentru a dobândi abilitățile necesare victoriei. Trebuie să înțelegi regulile, trebuie să înveți hărțile, trebuie să prinzi câteva trucuri specifice și abia apoi poți avea pretenția de a te clasa pe podium.

De fapt, cred că am petrecut ultimele 2 săptămâni participând mai mult la lupte în arenă, doar pentru că mi s-au părut mai palpitante și mai solicitante. Odată ce descoperi că Mario Kart este mai mult decât un joc de curse, ți se schimbă toată optica și nimic nu mai este la fel.