REVIEW: GRAN TURISMO SPORT (PS4/VR)

DRIVING IS FOR EVERYONE

S-ar putea ca acest review să vă ia un pic prin surprindere, prin prisma concluziilor la care voi încerca să ajung, mai ales dacă ați citit și alte review-uri de pe net, în special cele în care lumea se plângea de lipsa conținutului – ceea ce e oarecum adevărat. Gran Turismo Sport stă cel mai prost la numărul de trasee sau de mașini, față de competitorii săi direcți, Project Cars 2 și Forza Motorsport 7. Ce vreau eu să vă conving e că această comparație este irelevantă și că degeaba îl comparăm cu celelalte două jocuri sau chiar cu edițiile precedente de Gran Turismo. De ce? Simplu, Gran Turismo Sport are un cu totul alt scop decât să fie un joc distractiv cu mașini. Nu că n-ar reuși să fie.

De asemenea, am citit și despre plângerile fanilor seriei Gran Turismo. GT e o serie cu tradiție, anul acesta împlinindu-se 20 de ani de la lansarea primului joc, mulți se așteptau la… altceva. Majoritatea plângerilor vin de la faptul că jocul nu are o campanie single-player substanțială, așa cum au avut celelalte jocuri. Și din nou vin și spun că nu contează, ba mai mult, aș îndrăzni să spun că tot conținutul singleplayer e fix ce trebuie și cât trebuie și că mai mult n-ar fi fost necesar. În paginile următoare voi argumenta și de ce, stați liniștiți.

Pe scurt, o să încerc să conving nemulțumiții că… se înșală atunci când sunt nemulțumiți de joc. Și o să încerc să-i conving că Gran Turismo Sport e probabil cel mai bun simulator auto disponibil pe PlayStation 4 și că merită să-l cumpere. Hai să începem, totuși, cu începutul.

După superbul filmuleț introductiv, la care chiar vă rog să vă uitați înainte să citiți mai departe, ca să intrați în aceeași stare cu mine, suntem întâmpinați cu deviza după care s-au ghidat cei de la Polyphony Digital – DRIVING IS FOR EVERYONE. Întrebarea care răsare după această afirmație e simplă și la obiect: is it truly?

O să recunosc că mi-am petrecut ultimele 3 săptămâni jucând în fiecare zi GT Sport, după ce am ajuns acasă de la birou. A devenit o mică obsesie. Și nu e doar că sunt eu fascinat de mașini și sportul cu motor, nu. E mai mult decât atât. În primul rând, Gran Turismo Sport e mai mult decât un joc cu mașini sau un simulator auto – este exact ce îi zice și numele – un Sport. Așa a fost gândit de la început și așa a fost și proiectat. Aici intră și diferența între joc și sport – dacă vrei să devii bun la un sport, trebuie să te antrenezi. Trebuie să te antrenezi în fiecare zi, dacă vrei să faci performanță. În același timp, poți face sport și doar ca distracție, ca hobby, ca ceva să treacă timpul, poate jumătate de oră pe zi.

Un apus frumos pe un concept și mai frumos

Viziunea lui Kazunori Yamauchi, producătorul jocului, a fost să facă într-adevăr condusul de performanță accesibil oricui – totul e să vrei. Încă un lucru pe care trebuie să-l stabilim de la început – jocul este dedicat Online-ului. Asta trebuie zisă din start. Practic, scopul principal al lui GT Sport e de a oferi o alternativă digitală a campionatelor FIA. De altfel, sunt două campionate oficiale, licențiate de FIA, Nations Cup și Manufacturer Fan. Cred că e destul de clar ce reprezintă fiecare – în Nations Cup, fiecare jucător își reprezintă țara, iar în Manufacturer Fan, diverse mărci de mașini vor lua parte în curse pentru a stabili care dintre mărci va ieși câștigătoare.