REVIEW: DISCO ELYSIUM
Volumetric Shit Compressor
Cam așa a început aventura care avea să mă poarte pe străzile Revacholului timp de vreo 28 de ore, atât cât a durat primul playthrough. Ca să deslușesc misterul crimei, am hotărât de la început să folosesc aceeași abordare pe care am folosit-o în viața reală de fiecare dată când am obținut un job: m-am prefăcut că știu despre ce e vorba.
Cum altfel ai putea rezolva o crimă când ești amnezic? Până la urmă, am găsit pantoful, am cumpărat țigări cu primii bani pe care i-am găsit, am făcut karaoke, am descoperit o specie nouă, am refuzat să-mi bag un deget în cur ca să devin Honor Cop și am încercat să nu devin un fascist rasist, un comunist, un homeless sau un dependent de droguri. Și abia aștept să termin cu scrisul pentru revistă și să reiau jocul de la capăt de vreo două ori ca să devin toate acele lucruri.
Prin mecanicile de joc pe care le abordează, jocul reușește să garanteze o experiență complet diferită la fiecare rejucare. Sunt 24 de skill-uri diferite, câte 6 pentru fiecare dintre cele 4 abilități principale ale personajului: Intelligence, Psyche, Physique și Motorics. Câteva dintre ele sunt clasice și le veți recunoaște imediat din alte RPG-uri, dar altele sunt complet atipice și vor asigura momente inedite în joc. Inland Empire e unul dintre preferatele mele, pentru că îți amestecă realitatea cu visele și duce la opțiuni de dialog care pot părea complet absurde, dar care adaugă o groază de farmec. Te ajută să profiți de instinct și așa numitele “gut feelings”.
Alt preferat e Shivers, care te ajută să simți anumite chestii neobișnuite din mediul înconjurător. Poate un sunet care are un indiciu, poate ceva din trecut, poate un pericol care te pândește după colț. Fiecare dintre ele e util și trebuie să alegeți cu grijă, pentru că skill-urile funcționează un pic diferit față de alte RPG-uri.
Cam orice acțiune/interacțiune importantă se bazează pe un skill check. Dacă ați jucat vreodată D&D, sunteți familiarizați cu acest concept – ai în față o provocare și îți trebuie, să zicem, 12 puncte ca să îți iasă cu succes, așa că se iau punctele pe care le ai deja în acel skill, se dă cu zarul, se adaugă punctele cu suma cifrelor de pe zar, iar dacă totalul e mai mare decât 12… bam, succes, ți-a ieșit! Dacă nu, lucrurile pot deveni foarte, foarte interesante. Unele skill check-uri pot fi repetate, deci consecințele nu sunt neapărat grave dacă dai greș – dar altele sunt permanente, iar dacă dai greș, trebuie să trăiești cu rezultatul.